-
Egyenetlen cél-elérés a
munkanélküliség/alkalmazhatóság és gyenge teljesítmény a szegénység
visszaszorításában; növekvő rés az alkalmazhatósághoz szükséges
kompetencia-elvárások (kereslet) és a megszerzés (kínálat) között.
-
Korai iskolaelhagyás magas aránya egyes
országokban (ES, IT, HU), bár a szakképzés kettős feladata az alkalmazhatóság
és a társadalmi befogadás egyidejű növelése
-
Az EU felületein keresztül a szakképzési szolgáltatók
elősegíthetnék a befogadást és az alkalmazhatóságot, ám az alábbi problémák
nehezítik ennek kiteljesedését:
1.
A szakképzés alacsony társadalmi presztízse
2.
Az elsősorban NEET helyzetű fiatalok
alkalmazhatóságára való igény növekedése – ez a csoport a leginkább hajlamos a
formális iskolarendszerből való kimaradásra
3.
Amint az a Skills Agendában szerepel, a
készségek munkaerőpiaci elvárásai és a szakképzés által nyújtott készségek
közötti jelentős eltérés
-
A következő szükségletek az alapjai a kiemelt problémákra:
1.
A szakképzők gyenge technikai és működési
kompetenciája
2.
Gyenge a kapcsolat az EU által követett irányelvek
és kifejlesztett eszközök valamint a harcmezőn tevékenykedő szakképzők, a
nemzeti és regionális rendszerek között
3.
A tervszerű megközelítés és a strukturált,
többszereplős, határokon átívelő rendszer hiánya, melyre az egységes
stratégia-alkalmazáshoz és nemzetköziesítéshez szükség lenne.
Kihívás/kockázat: a sürgősség,
amivel projektünket az EU-s forgatókönyvnek és a közvetlenül előttünk álló kihívásnak
megfelelően megvalósítani tervezzük elsősorban az alkalmazhatósági készségek
illesztése és az EU-platformok használata irányában.
1.
Az EU-s terjedés akadálya, hogy sok szakképző
nem ismeri/használja az EU-s platformokat.
2.
Nagyon kevéssé elterjedt az „életen át való
tanulás” megközelítés, az alkalmazásban lévők folyamatos képzésének
szükségessége.
3.
Bár gyakorlottak vagyunk a cégekkel való
együttműködésben, azonosítható a sürgős szüksége a szakképzés szereplőivel
(képzés és alkalmazás) való együttműködés fejlesztésének, hogy megtörjük a
„silo mentalitást” – ahogyan azt a leendő Szakképzési Kiválóságok Centrumaitól
elvárható.
Tanulók
Oktatók, pedagógusok, képzők
Vállalatok és egyéb szereplők (pl. kamarák)
Projektmenedzserek
Iskolaigazgatók
Bevezetés: 250 központ 12 országban, 150 év gyakorlat –
elsősorban hátrányos helyzetű (társadalmi-gazdasági, tanulási nehézségekkel
küzdő, etnikai diszkriminációtó sújtott vagy éppen migráns/menekült státuszú)
fiatalokkal való foglalkozásban.
Amire számítunk:
1.
Aktív, tényleges szakképző központok, melyek
helyi közösségi megítélése pozitív.
2.
Számos aspektusú (szükséges kompetenciák
felmérése, új technológiák, gyakorlati hely, első munkahely, stb.) hosszú
múltra visszatekintő céges kapcsolatok
3.
1850 óta működő, a mai igényekhez igazított
tanonc/gyakornoki-rendszer, mely különös feltételeket biztosít a cég és a képző
központ közötti kapcsolatnak, koncentrálva a humán készségekre és az
állampolgári ismeretekre.
Az előzőek alapján a DB hálózatok alábbi igényeit rögzítjük:
1.
A különféle jó gyakorlataink átadhatóságának
javítása kezdve az egyszerű jó gyakorlat cserétől egészen a jó gyakorlatok
különböző oktatási és társadalmi körülmények között való teszteléséig.
2.
Tanulóink felvértezése a különböző humán
készségekkel, úgy mint megtanulni tanulni, megtanulni alkalmazkodni a változó
munkaerőpiaci elvárásokhoz, növelni az Európai Unión belüli mobilitást.
A DB-hálózat fejlesztése ily módon hozzájárul az EU 2020
stratégiához, a Bruges-elvárásokhoz és a következő célok eléréséhez:
1.
Hozzájárul az szakképzés minőségének, befogadó
szellemének, megfelelőségének és az európai szakképzési intézkedések hatásának
növeléséhez elsősorban a sérülékeny fiatalok életesélyeinek növelésével az
alkalmazhatóságon és a társadalmi befogadáson keresztül.
2.
Növelni a nemzeti szakképző hálózatok
hozzájárulását a Rigában, a 2015-2020 időszak célul tűzött időközi
eredményeihez. Ugyanakkor támogatni az Unió szakképzési politikájának
változását, erősíteni annak hatását a nemzeti és regionális szinten a
szakképzés minőségét és a befogadást erősítve a sérülékeny fiatalok esetében
kiemelten.
Ezért kedvező alkalom jelen pályázati lehetőség, hogy
megerősítsük és építsük a nemzeti szakképzési hálózatokat. Fő célkitűzések
fentebb, specifikusak alább. Három fő elem: kapacitás-fejlesztés
(szervezet-fejlesztés), jó gyakorlat-csere és nemzetközi együttműködési
struktúra keret (séma).
DB Hullám egységes stratégiát
alkalmaz a várt rövid- és hosszútávú célok elérésére:
1.
A DB szakképzés felelősségvállalását, EU-s
megfelelését és a tervező-fejlesztő megközelítést támogató kapacitást fejlesztő
intézmény- és hálózatfejlesztés az európai együttműködés érdekében (WP1=Work
Package = munka-egység).
-
Részletes leírás:
a)
14 szakmai értékelés elkészítése azoknak a
minőségi kritériumoknak az érvényesítésével, amelyeket a CNOS-FAP és finn
alvállalkozója a LUOVI dolgozott ki nemzetközi tevékenység tervezésére,
megvalósítására, értékelésére és fejlesztésére a kezdő szakképzés (iVET)
területén.
b)
7 szakképzési hálózatfejlesztési cselekvési
javaslatot dolgoz ki a nemzetköziesítésre a szakmai értékelésekben lévő
javaslatokra alapozva.
c)
A javaslatokban lévő cselekvési tervet végrehajtja,
mely az intézményesítés felé, a hálózat kiterjesztése irányába, a szakképzési
szolgáltatás minősége és a befogadási hajlandósága felé visz.
2.
A szakképzés kulcsszerepeiben dolgozó stáb
átfogó technikai és végrehajtási kapacitásbővítése egymástól való tanulással,
és képzők képzésével (WP2).
-
Részletes leírás:
a)
Öt egymástól való tanulás fejlesztése – a
CNOS-FAP által, a „Job Labyrinth” KA2 projektben kidolgozott ECVET-eszköz
felhasználásával – különböző csomóponti tevékenységek kulcsszereplői számára:
1. EU irányelvek és eszközök, 2. A szakképzés nemzetköziesítése, 3.
Munkaközvetítők és végzősök utánkövetési rendszerei, 4. Kulcskompetenciák az
élethosszig tartó tanulásban, 5. Digitalizáció és munkaalapú szakképzési
innováció.
b)
Három képzők képzése modul 180 szakképzési
szereplő számára: (1) Duális képzés a társadalmi befogadásért, (2) EU
irányelvek és a társadalmi befogadás Don Bosco-i ajánlás, (3) az európai DB
szakképzési hálózatok minősége és befogadási hajlandósága.
c)
Öt képzők képzése modul fejlesztése, melyek
magukban foglalják az egymástól való tanulás eszköz- és gyakorlatcseréjét
d)
A képzők képzése modulok fordítása és igazítása
angolra, franciára, spanyolra, flamandra, németre, magyarra.
3.
Kooperatív és kölcsönös tanulással kifejleszteni
kipróbálni és igazítani nemzeti/regionális szintű, megosztható a minőséget és a
befogadást célzó szakképzési eszközöket és intézkedéseket (WP3).
-
Részletes leírás:
a)
Formális és nem-formális tanulási környezetben
használt hatékony eszközök és eljárások összegyűjtése majd adaptálása közös
munkával nemzeti szinten a következő szakképzési területeken: (1) utánkövetés,
(2) mentorálásos megközelítés, (3) humán készségek érvényesítése, (4)
munkakiosztási szolgáltatások (Job Placement), (5) munka-alapú tanulási sémák.
4.
A szakképző intézmények EU-s együttműködésekbe való
bevonhatóságát elősegítő strukturált együttműködési keretrendszer az európai
szakképzés minőségének és befogadási hajlandóságának központba helyezésével
(WP3)
-
Részletes leírás:
a)
A kiválasztott, adaptált eszközöket kipróbálják
a partnerek nemzeti szakképzési környezetében Olaszországban, Spanyolországban,
Németországban, Franciaországban, Belgiumban és Magyarországon.
b)
Az elért hatások értékelése és az eszközök,
gyakorlatok és metódusok befoglalása a partnerek nemzetközi fejlesztési tervébe
valamint a DB Tech Europe stratégiai tervbe.
(1)
Részvétel/hozzájárulás az Európai Szakképzési
Héthez innovatív események és tevékenység szervezésével országos szinten a
szakképzés vonzóbbá tételéért, minél szélesebb közönség elérésével beleértve a
szülőket, tanulókat, tanárokat, cégeket – különös tekintettel a kis- és
középvállalatokra.
(2)
A nemzetköziesítési stratégia fejlesztésének
erősítése szakképzői szinten a vezetők, stáb, tanulók mobilitásának segítésével
valamint együttműködések kialakításával.
(3)
A szakképzési szolgáltatás minőségének javítása
visszacsatolások segítségével a végzősök utánkövetési rendszerének valamint az
EQUAVET ajánlásainak megfelelően. Fejleszteni és bevezetni az utánkövetési
rendszert minden arra alkalmas helyen, felhasználni a szakképző intézmények
adatait összevetve a nemzeti, területi és régiós statisztikákkal a szakképzési
szolgáltatás minőségének javítása érdekében.
(4)
A kulcskompetenciák tanulásának elősegítése a
szakképzésben (a tanulás személyre szabása és adaptálása egyéni tanulási
szükségletekhez igazítása) tanulási folyamat tervezése és értékelése.
(5) Tanárok, képzők, szakoktatók, mentorok és/vagy szakképzési vezetők professzionális továbbképzéséhez szükséges eszközök fejlesztése és alkalmak kidolgozása, melyek segítségével jobban felkészülhetnek a jövő kihívásaira (pl. digitalizáció) összhangban az ET2020 Szakképzési Munkacsoport 2016-2018-as következtetéseivel.
Tevékenység #1: A
Don Bosco International, mely szervezetünk Európai Uniós szinten aktív, s
amelyet bevontak az első három Szakképzési Hét szervezésébe, az Ifyousági
Paktumba és az EAfA-ba rajta lesz, hogy
az EU-s irányvonal aktualitásai eljussanak az együttműködő partnerek létező
hálózatához, hogy az a köz- és magánszféra minél szélesebb körébe eljusson.
Támogatni fogja a szakképző intézményeket és tanulóit az érdekvédelemben
(különösen a társadalmi elutasítás kockázatával szembesülő fiatalokat, a
szakképzést, mint a társadalmi befogadás kiváló eszközeként bemutatva).
Fő eredmény: Irányvonalat érintő ajánlások, a DB Gyakornoki
Keretrendszer, az EU-s irányvonal változásainak nagyobb hatása.
Tevékenység #2: A
DBOC – egy nemzeti szinten magasra értékelt, de nemzetközi stratégiával nem
rendelkező szervezet – az SMX-szel – melyet óriási számú mobilitás jellemez –
koordinálja ezt a tevékenységet. A vezérfonal a nemzetközi együttműködés –
annak minden aspektusára kiterjedő – fejlesztése (a szervezeti
kapacitásépítéshez kapcsolva) külön figyelve a már meglévő KA1 és KA2
projektekre. A cél mobilitási karta és tanulószerződéses (gyakornoki vagy
tanonci) sémák rögzítése, új kezdeményezések, melyek elősegítik tanulók és
stáb-tagok továbbképzését mobilitáson keresztül.
Eredmények: Szakképző iskolák kapacitásnövelő moduljai,
melyek a minőségi és befogadó oktatást veszik célba.
Tevékenység #3: A
CNOS-FAP vezeti ezt a tevékenységet hatalmas EQUAVET-tapasztalatára
támaszkodva, de méginkább a hosszú múltra visszatekintő, hagyományszerű
utánkövető rendszerére. A cél a rendszerbe foglalás lenne, valamint új eszközök
és stratégiák fejlesztése a végzősök európai szintű követésére. Vállalati
együttműködés kialakítása a duális képzés és a
tanonci/gyakornoki/tanulószerződési rendszer elősegítésére.
Eredmények: BoscoBase (végzősök/végzettek EU DB adatbázisa),
Munkahely-közvetítő szolgáltatások
Tevékenység#5: A
magyar partner gyakorlott innovatív tanítási metódusokban, és a Maisons Don
Bosco elkötelezett az e-twinning és más EU platformok (School Education Gateway)
használata irányába. A fókuszban egyrészt a kulcskompetenciák megszerzésének új
stratégiáinak kidolgozása, másrészt az élethosszig tartó tanulás mentorálással
való megközelítése áll.
Eredmények: a humán készségek elismerésének rendszere a
szakképzésben
Tevékenység#6: Tech Don Bosco – támaszkodva a cégekkel való
kapcsolatainak hosszú időre visszanyúló tapasztalatára és Németország– a duális
képzésben való alapvető jártasságával vezetik ezt a tevékenységet. A cél a
képzők, tanárok és szakképzési szakértők szakértelmének továbbfejlesztése abból
a célból, hogy a szakképzés meghatározó környezete alkalmazkodjon az új
kihívásokhoz: a digitalizációhoz, a humán készségekhez (fókuszban a
vállalkozási készségek) és innovatív Work Based Learning sémák.
Lehetséges eredmények: DB T-Vet Akadémia, új mentorálási
módszerek.
Eredméynek
Találkozók