2017. november 10-én a Szalézi
Intézmény Fenntartó közoktatási intézményei Szalézi Konferencián vesznek részt
Budapesten a Számalk-Szalézi Szakgimnáziumban. A plenáris előadásokat követően
a délutáni szekcióüléseken a Szalézi Szent Ferenc Gimnázium két pedagógusa
vezet foglalkozásokat, amelyekről az alábbi tájékoztatást közöljük.
1.
Elleh Hajnalka: Hogyan csepegtessünk hitet a
diákjainkba?
Katolikus pedagógusokként
a mindennapos oktatási feladataink mellett az is fontos, hogy a keresztény
hitünket bemutassuk és továbbadjuk diákjainknak. S korunkban ez nem könnyű
feladat. Az előadásban ehhez szeretnék némi segítséget nyújtani.
Először is megvizsgáljuk,
milyen is az a hit, amelyet illő lenne átadnunk tanítványainknak (katolikus
keresztény hit). Megnézzük a hit szó eredetét, használatait. Rávilágítunk a
keresztény hit paradoxonjaira. Megnézzük, hogy a hitünk miért nem magánügy a
Szentírás tanúsága szerint (Krisztus missziós parancsa, a magvetés feladata).
Megvizsgáljuk, hogy hitünk milyen módon kapcsolódik az evangélium üzenetéhez
(krisztocentrikus szemléletmód, derűs megközelítés).
Bemutatjuk a hitünknek az
életünkre való hatásait az Ige fényében. Majd rátérünk arra, hogy korunkban
milyen, a hitélettel kapcsolatos kihívásokkal és nehézségekkel kell
szembenéznünk (posztmodern kor, szekularizáció, tér-idő kontinuumban való
gondolkodás, korszellem, egyéb ideológiák térhódítása, fogyasztói társadalom, felgyorsult
hétköznapok).
Fontos az is, hogy a mi
személyes hitünk is folyamatosan erősödjön, fejlődjön. Megnézzük, hogy ebben
milyen módszerek tudnak nekünk segíteni (lelki életet mélyítő tevékenységek).
Ezek után megnézzük, hogy
a Szalézi pedagógiai alapelvek hogyan tudják munkánkat segíteni (Don Bosco-féle
irányvonal, az egész személyiség nevelése, megelőző módszer). Ezután röviden
megtárgyaljuk, hogy a Szalézi Szent Ferenc Gimnáziumban hogyan és milyen
módokon mutatkozik meg a Szalézi lelkiség (jó pedagógiai gyakorlatok, Szalézi
jelenlét).
Ezután ötleteket
szeretnék adni a hit becsempészéséhez az egyes tantárgyak tanításába
(keresztény pedagógiai szemlélettel való tanítás, interdiszciplináris
megközelítés). Szeretném kihangsúlyozni a hit, remény és szeretet fontosságát a
pedagógiai gyakorlatunkban. A végén pedig motivációs gondolatokat hallgathatunk
meg a hiterősítő nevelési tevékenységünkkel kapcsolatban.
2.
Petróczi Gábor: Az intézményi önértékelés helyzete és
feladatai
A szekciófoglalkozáson az intézményi
önértékelés helyzetével és kihívásaival szeretnék foglalkozni, érintve az intézmények és intézményvezetők intézményi
önértékelését, de alapvetően a pedagógusok intézményi önértékelésére tartva
szem előtt. Az egyre szélesebb körű tapasztalatokat szintetizálva
intézményvezetőként és tanfelügyelőként szeretnék rávilágítani az intézményi
önértékelési feladatok megoldásának mikéntjére, és elmondom a Szalézi Szent
Ferenc Gimnáziumban eddig leszűrt tapasztalatainkat. Kitérek az általunk
követett, jól bevált szervezési eljárás és munkamegosztási módszer
ismertetésére is.
Előadásomat mese formájában tervezem
bemutatni „Igaz mese bátor szívű pedagógusoknak az intézményi önértékelésről”
alcímmel. Az előadás elején a
négyszögletű kerekerdőben találjuk magunkat, ahová egyszer csak váratlanul
betoppan az intézményi önértékelés… További
részleteket egyelőre nem árulhatok el, ám annyit igen, hogy a kezdetben
ismeretlen erőben bolyongva magam is sokszor eltévedtem, de – kollégáim
támogatásával – mindig sikerült megtalálnom a kivezető utat. Az erdő
legsötétebb pontja számomra az „Intézményi dokumentumfeltöltő” barlangja
bizonyult, ahová még mindig félve lépek be, mert új és új meglepetéseket
tartogat a gyanútlan látogató számára. Az előadás során mesélek a sokunk által
tapasztalt nehézségekről, az útkeresésről, a megoldási lehetőségekről, és
elmondom az általunk eddig elért eredményeket is.
Ha szívesen nevetnének egy jót rajtunk és önmagunkon,
saját mindennapi tevékenységünk vargabetűin, ha szeretnének némi pozitív
tapasztalatokat hallani egy intézmény pedagógusainak önértékeléséről, hát várom
a tisztelt kollégákat!
Budapest, Mérnök u. 39
2017.11.10.